Efter att ha arbetat i över 30 år med gränshandeln i Strömstad vet Anna hur det är att möta 1 000-tals kunder varje vecka. Det har varit en ständig ström av norrmän som fyllt sina kundvagnar till bredden med mat. Sedan kom pandemin och det tog stopp.
Dagligvaruhandelns försäljning i Sveriges gränskommuner har minskat med 52 procent under andra kvartalet i jämförelse med samma period förra året visar siffror från Statistiska centralbyrån. Strömstad, som till stora delar är beroende av gränshandeln, har drabbats allra värst med en minskning med 82 procent. Varsel och uppsägningarna har avlöst varandra.
Grensemat som driver två stora Maximat-butiker och Nordby Supermarket har tvingats säga upp närmare 400 personer. En av dom är Anna Göthesson som var kassaansvarig. Den 21 november blev hon kallad till ett möte.
– Det är klart att jag blev ledsen när jag fick beskedet om uppsägning. Jag har ju jobbat så länge här och det är som om jag förlorat min familj. Samtidigt förstår jag att det gäller att rädda det som räddas kan. Ska det finnas något att komma tillbaka till så finns det ju inte något alternativ än att minska kostnader och personal. Fast det är ju klart att det gör ont.
Tidigare i höstas, då varslen blev klara, fick Anna kontakt med Lars Edmar som är rådgivare på CIKO. De träffades för att planera hur Anna ska komma vidare och vässa sina chanser på arbetsmarknaden.
– Kontakten med Lars har fungerat jättebra och han har hjälpt mig att se nya möjligheter. Jag är inte bara Anna som jobbar i butik, jag kan lära mig nya saker som jag kan ha nytta av själv eller om jag kan gå återfå mitt jobb.
Tillsammans gick de igenom olika utbildningar och Anna bestämde att hon skulle gå en utbildning till diplomerad samtalscoach, något som hon har varit intresserad av en längre tid. Utbildningen är indelad i 10 delmoment och sträcker sig över två terminer. Anna, som är korttidspermitterad, har visat att med fokus och energi går det att öka tempot. Rejält. Hon har redan klarat av sin utbildning och diplomet hänger på väggen.
Några dagar innan jul så fick Anna och många av hennes kollegor ett positivt besked; Grensemat hade beslutat att dra tillbaka uppsägningarna.
– Jag kunde inte få en bättre julklapp för jag vill arbeta vidare med handel. Samtidigt känns det bra att jag har satsat på en utbildning. Efter den här pandemin och när vi ska återgå till det nya normala, vad det nu är, så tror jag att många människor behöver stöd för att komma vidare. Då vill jag vara en samtalspartner som stöttar människor på samma sätt som CIKO har stöttat mig.
En lyckad omställning handlar mycket om inställning. För Annas del i dubbel bemärkelse. Anna har visat att det går att tänka nytt och utbilda sig för framtiden, något som hon och hennes arbetsgivare kommer ha nytta av. Det goda samtalet kommer hjälpa henne vidare.